Szakmanév
Egyházzenész II.
Szakmajegyzék azonosító
4021502
Ágazat
Művészet
Iskolai rendszerű képzési idő
5 év; 2 év
Munkakör
Az egyházzenész gyülekezetének zenei életében alakítólag részt vesz, s azt szakterületének megfelelően irányítja. A kántor-énekvezető ellátja a felekezetének megfelelő istentiszteleten az egyházzenei szolgálatot, az egyházi ének tanítását, vezetését, kíséretét. A kántor-kórusvezető a kórussal rendszeres istentiszteleti tevékenységet végez, gyülekezetében az egyházzenét tanítja, irányítja. A kántor-orgonista az istentiszteleti alkalmakon a gyülekezet énekét és az énekkart kíséri, és azt a liturgikus szabályoknak megfelelő önálló orgonajátékkal gazdagítja. Az egyházzenész, mint énekes vagy hangszeres előadóművész, mint zongorakísérő, mint zenei együttesek tagja, vezetője, a megszerzett szakmai ismeretek birtokában közreműködik a képzettségének megfelelő műfajú - nyilvános/zártkörű előadásokon, rendezvényeken, hangversenyeken, - zenés egyházi rendezvényeken, előadásokon, - hanglemez felvételeken, - rádió- és televízió felvételeken, valamint - a közönség számára bármely más módon hozzáférhető élőzenei előadáson. Végezhet zeneszerzői feladatokat, feldolgozásokat, átiratokat, hangszereléseket, hangfelvételeket készíthet. A közművelődés terén betölthet műsorszerkesztői, zenei műsorvezetői, ügyintézői munkaköröket. 1. Kántor–énekvezető szakmairány: A szakképesítéssel rendelkező képes: - a szolfézs, a zeneelmélet és a zenetörténet követelményeinek megfelelni - felekezeti hovatartozásának megfelelően a hittan, az egyházi élet és főként a liturgia alapvető elemeiben, az egyházzene történetének fő korszakaiban tájékozódni - a felekezeti énekrepertoár fő műfajait, annak jellemvonásait, az egyes egyházzenei műfajok liturgikus alkalmazásának kritériumait a gyakorlatba vinni - az egyházi zenére, annak minőségére és alkalmazására vonatkozó legfontosabb egyházi rendelkezéseket a gyakorlatban megvalósítani - a felekezetében szokásos alapvető istentiszteleti énekanyagot tisztán és szépen formálva énekelni - a liturgiának, a művészi követelményeknek és a különféle helyi adottságoknak megfelelő módon istentiszteleti énekrendet összeállítani - az orgona felépítésére és ápolására vonatkozó alapvető tudnivalókat a gyakorlatban alkalmazni - orgonán az istentiszteleti énekanyagot kísérni - orgonán egyszerűbb orgonaműveket előadni - szkólának, kisebb énekkarnak könnyebb egy- és többszólamú darabokat betanítani, azokat vezényelni 2. Kántor–kórusvezető szakmairány: A szakképesítéssel rendelkező képes (a kántor-énekvezető szakmairánynál leírtakon kívül): - szkólának, kisebb énekkarnak közepes nehézségű műveket, egy- és többszólamú darabokat betanítani, azokat vezényelni 3. Kántor-orgonista szakmairány: A szakképesítéssel rendelkező képes (a kántor-énekvezető szakmairánynál leírtakon kívül): - orgonán az istentiszteleti énekanyagot és nehezebb tételeket magas színvonalon kísérni - orgonán közepes nehézségű orgonaműveket előadniA választott szakmát oktató iskolák jelen oldalon bemutatott listája a KIR-STAT adatbázisán alapszik, amely csak részleges képet nyújt a képzést adó intézményekről. Ha egy konkrét szakma érdekel, mindenképpen keresd fel az adott iskolát, mert a szakmák oktatása évről évre is változhat. Továbbá próbálj meg minél több forrásból tájékozódni az iskolák listájáról.
Az iskolák neve mellett láthatod, hogy az adott intézmény diákjai hogyan teljesítettek az Oktatási Hivatal által 2019-ben lebonyolított Országos Kompetenciamérésen az ország összes tanulójához képest. Amennyiben felkeltette az érdeklődésedet egy iskola, akkor az iskola nevére, majd az "OKM jelentés letöltése" gombra kattintva letöltheted a részletes információkat a kompetenciamérés eredményeiről (pl. a szakképző iskolai telephelyen tanulók teljesítménye). További információ az Országos Kompetenciamérésről itt érhető el: www.kir.hu/okmfit
Az adott iskola tanulói jobban teljesítettek, mint az ország összes szakképző iskolai tanulója.
Az adott iskola tanulói hasonlóan teljesítettek, mint az ország összes szakképző iskolai tanulója.
Az adott iskola tanulói rosszabbul teljesítettek, mint az ország összes szakképző iskolai tanulója.
Ezen iskola esetében nem érhető el OKM adat.