Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben

Van, amikor tényleg a ruha teszi az embert

Pezsdítő, izgalommal teli atmoszféra, reflektorokból áradó fénynyalábok, ámulatba ejtő díszlet, fantasztikus történetek és mesés jelmezek. Ezek mind a színházi előadás megszokott elemei. Ahhoz azonban, hogy ez a különleges és megával ragadó légkör minden embert beszippantson, amikor a színházba lép, rengeteg ember munkája szükséges – túl a színészekén. Hang- és fénytechnikai szakemberek, díszletépítők és nem utolsósorban a jelmeztervezők fáradhatatlan kreatív munkája legalább ugyanannyira fontos szerepet játszik ebben a folyamatban. Horányi Juli, énekesnő és jelmeztervező mesélt nekünk a háttérmunkálatok részleteiről és a jelmeztervező szakma rejtelmeiről.

Horányi Juli életében két dolog mindig állandó volt: a zene és a színház. Bár édesanyja jelmeztervezőként dolgozott, őt ez mégsem befolyásolta a pályaválasztásban. Még iskolás évei alatt mutatkozott meg kiváló kézügyessége, és mivel szeretett festeni és rajzolni, elkezdett a zene mellett ezzel a művészeti ággal is komolyabban foglalkozni. Mivel a színház természetes közeg volt a számára gyerekkora óta, ezért nem tudta elképzelni az életét nélküle. Az esztétikum és vizualitás iránti szeretete mellett tehát ez volt a legfőbb motivációja, hogy a jelmeztervező szakmát válassza.  

Fontos azonban szem előtt tartani, hogy egy színdarab jelmezeinek megtervezése és kivitelezése korántsem olyan egyszerű feladat, mint gondolnánk. „Az első lépés mindig a mű megismerése, amit interpretálni kell, majd ki kell találnunk, hogy lehetne vizuális nyelven elmondani a darab üzenetét és történetét, hogyan lehetne a szereplőit a ruhákon keresztül megformálni” – mesélte Horányi Juli. „Ezután a rendezővel történő közös alkotói folyamat indul el. Persze, a tervezés ezen része minden rendező mellett más. Van például, aki teljesen ránk bízza az egész folyamatot, és teljesen szabad kezet ad, de már az is szerencsés, amikor a rendező egy nyitott és jó partner a közös gondolkodásban. Ha pedig elkészültek a tervek, a hivatalos tervelfogadás után megkezdődik maga a kivitelezés. Ennek a bemutatóra készen kell lenni, így valójában a bemutatóval le is zárul ez a munkafolyamat” – avatott be a részletekbe Juli.

Egy ilyen kreatív munkakörben dolgozó szakembernek fontos, hogy mindig legyen elegendő fantáziája és inspirációja ahhoz, hogy valóban lenyűgözőt és tökéleteset tudjon alkotni. Horányi Juli életében például a zene töltött be kiemelkedően meghatározó szerepet, így sokszor abból merít ihletet munkája során. „Nem tudom a zenész énemet kikapcsolni akkor sem, amikor tervezek, és mivel a képzőművészetet is nagyon szeretem, a festmények, fotók mindig nagyon inspirálóan hatnak rám” – mesélte.

Véleménye szerint nagyon fontos a csapatmunka, a kreativitás és az öltözködés iránti szeretet. Ebben az összetett szakmában ugyanis több területen is helyt kell állni. Érteni kell például a szabás-varráshoz, érdeklődni a színház és a filmek iránt, jó emberismerőnek kell lenni a színészekkel való közös munka okán, ráadásul nagyon fontos a kommunikációs készség is. 

Ha téged is vonz a színház világa és a divat, ráadásul még kreatív is vagy, akkor a Divat-, jelmez- és díszlettervező szakma csak rád vár!

További részletekért keresd fel a szakmavilag.hu oldalt.