Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben

Így segíti a diákokat a BMKIK

A Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 2022-ben elnyerte az Interaktív és multimédiás támogatóeszköz különdíjat 15 kisfilmből álló projektjükkel, melyekkel a pályaorientációban nyújtanak segítséget, valamint a szakképzés pozitív megítélését igyekeznek erősíteni – mindezt könnyen emészthető és humoros formában. A kamara működéséről és az innovatív, díjnyertes projektről Butora Hajnalkát, a BMKIK pályaorientációs tanácsadóját kérdeztük.

Elsőként arra voltunk kíváncsiak, hogyan segíti a kamara a tanulókat a megfelelő pálya kiválasztásában. Feladataik közé tartoznak a rendhagyó osztályfőnöki órák és szülői értekeztelek megtartása, tanműhely- és üzemlátogatások szervezése. Ezeken felül számos sokrétű és izgalmas programmal segítik a fiatalok pályaválasztását és pedagógusok munkáját. „A kamara minden évben szervez felső tagozatos diákoknak szakmaismereti vetélkedőt, pályaorientációs táborokat és hirdet alkotópályázatot is. Rendszeresen részt veszünk az általános iskolák által szervezett pályaorientációs napokon és a kormányhivatal által szervezett pályaválasztási vásáron is. A pedagógusoknak, osztályfőnököknek, pályaorientáció felelősöknek konferenciákat szervezünk. Egyre nő az egyéni tanácsadásaink száma is. Ezek a tevékenységek kiegészítik és erősítik egymást” – mesélte Hajnalka.

Minden ilyen tevékenységgel az a céljuk, hogy a pályaválasztás előtt álló tanulókkal megismertessék a továbbtanulási utakat és a számukra sokszor ismeretlen szakmákat annak érdekében, hogy megtalálják az érdeklődésüknek, képességüknek megfelelő pályát. A BMKIK-nak az is fontos missziója, hogy eloszlassák a tévképzeteket, valamint olyan aprónak tűnő, de pályaelhagyáshoz vezethető tényekre hívják fel a figyelmet, amire egy gyerek nem is gondol. „Szó esik például arról, hogy a nyomdaiparban kell a fizikai állóképesség, a cukrászok akkor is dolgoznak, amikor mások pihennek, járműfényezőnek nem alkalmas az, aki színtévesztő. Ugyanez a célja az osztályfőnöki óráknak és a szülői értekezleteknek, ahol a beszélgetések gerincét mindig az adja, hogy rávilágítsunk a középfokú oktatási intézménytípusok sajátosságaira és különbözőségeire. Ez nemcsak a gyerekeknek, hanem a szülőknek is újdonság, hiszen ők még nem ebben a szakképzési rendszerben tanultak” – fejtette ki a szakértő.

A BMKIK tavaly elnyerte az Interaktív és multimédiás támogató eszköz különdíját 15 kisfilmből álló projektjével. Talán nem túlzás állítani, hogy a projekt hiánypótló, hiszen, ahogyan a szakértő kifejti: „a középiskolákban általában a továbbtanulás gondozása kimerül abban, hogy felhívják a tanulók figyelmét, el ne késsenek a felsőoktatási intézményekbe való jelentkezéssel. Ezért aztán sok tanuló hoz megalapozatlan döntést sztereotípiák és rossz beidegződések mentén. Ennek a helyzetnek a megsegítésére készítettünk pályaorientációs kisfilmeket, melyek különlegessége a témaválasztásban rejlik, a pályaválasztás rossz gyakorlataira és a szakmatanulással szembeni előítéletekre hívjuk fel a figyelmet, ezeket karikírozzuk ki.” A témák sok-sok év alatt összegyűlt tapasztalat alapján megfogalmazott általános helyzetelemzések, amelyeknél fontos szempont volt, hogy megtalálják célcsoporthoz vezető utat, ehhez hívták segítségül a humort és a túlzást. „Egy-egy film görbe tükör a nézőnek. Nevet rajta, ugyanakkor gondolkodásra is készteti. A kisfilmek néhány percesek, jól beilleszthetők akár egy osztályfőnöki tanóra keretébe. A forgatókönyvek azonos gondolatmenetet követnek: felvázolunk egy problémát, majd humoros környezetbe ágyazottan szembesítjük vele a nézőt, végül megoldást adunk. Ilyen filmek nem készültek eddig sehol sem.” 

E projektjük mellett a kamara másik fontos kezdeményezése a pályaorientáló pódiumbeszélgetések megrendezése – ennek során Békés megyét járják, és olyan szakembereket visznek az iskolákba, akik munkájukról, az abban rejlő kihívásokról és szépségekről, életpályájukról és a munkahelyükön adódó karrierlehetőségekről beszélnek. 
A BMKIK szakmaiismereti vetélkedőket is indít, idén már negyedik alkalommal hirdetik meg a három fordulós versenyüket általános iskolások felső tagozatosai számára, amely során játékosan ismerkednek meg a gyerekek a különböző szakmákkal.