Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben

Az önismeret kulcsfontosságú szerepe a pályaválasztásban

Csáki Ivettet és Lajos Andreát, a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (VMKIK) pályaorientációs tanácsadóit kérdeztük arról, milyen segítséget kapnak a továbbtanulás előtt álló fiatalok, hogy a minél inkább hozzájuk illő szakma felé orientálódjanak. A VMKIK-nak fontos szerepe van abban, hogy egyre több diák találja meg hivatását, amiben boldogok és elégedettek lehetnek.

Csáki Ivett és Lajos Andrea szerint a pályaválasztás előtt álló fiatalok helyzete különösen nehéz, mert az egyik legérzékenyebb korban kell eldönteniük, milyen területen tanulnának tovább szívesen és mivel szeretnének a későbbiekben foglalkozni. Ebben az időszakban az önismeretük még kialakulóban van, nincsenek tisztában a képességeikkel, készségeikkel. Emellett kevésbé tájékozottak a szakmákat, a szakképzési rendszert és alapvetően a munka világát illetően. 

A pályaorientációban való segítségnyújtás a továbbtanulás előtt álló diákok számára éppen emiatt különösen fontos. Csáki Ivett és Lajos Andrea elárulta, hogy ennek célja „az egyéni képességek, készségek, érdeklődési területek, személyiség-vonások, értékek meghatározása, valamint az egyéni pályatervek kidolgozása, információk nyújtása a továbbtanulásra vonatkozóan. Ezek után fontos, hogy a diákok ismerjék meg azokat a foglalkozásokat, pályákat, amelyek képesség- és érdeklődési profiljukhoz legjobban kapcsolódnak.” A szakemberek nem csupán elméleti síkon adják át ezeket az ismereteket a fiataloknak: feladataik közé tartoznak többek között a gyár -és üzemlátogatások, a pályaválasztási és pályaorientációs rendezvények, osztályfőnöki órák és szülői értekezletek szervezése és lebonyolítása. Hozzáteszik, a szülők tájékoztatása épp annyira fontos, mint a diákoké, hiszen nekik is fontos szerepük van a döntéshozatalban. Ivett és Andrea már online is tartanak szülői értekezleteket, ezzel a módszerrel pedig egyre többen tartanak velük, hogy ismereteket szerezzenek a szakképzési rendszerről, az iskolákról és duális képzőhelyekről. 

Csáki Ivett elárulta, egyre több partnerszervezettel van együttműködésük. „Kiemelnénk a Vas Megyei Pedagógiai Szakszolgálatot, akikkel nagyon sokat dolgozunk közösen, kiegészítve és támogatva egymást a pályaorientációs tevékenységekben. Velük fejlesztettük ki a tematikusan egymásra épülő, 5-6-7-8. osztályosoknak szóló önismeretről, pályaismeretről és szakmaismeretről szóló játékos, élménypedagógiai foglalkozásokat.”

A VMKIK a közösségi médiában is jelen van, hogy a lehető legtöbb érintettnek – pályaválasztás előtt álló fiataloknak, szüleiknek, pedagógusoknak – nyújthassanak segítséget. Facebook-oldaluk követőszáma egyre csak növekszik, itt folyamatosan érdekes információkat osztanak meg. Emellett több podcast-epizód is készítettek már pályaorientáció témában, amelyek a Spotify-on elérhetőek. 

A VMKIK az ELTE PPK PPI Szombathely Pszichológia szak tanszékkel együttműködve hívta életre ÉN-TÉR-KÉP elnevezésű önismereti foglalkozását is, kifejezetten általános iskolások számára. Ahogyan arra a név is utal, az önismeret fontos tényező a továbbtanulás és pályaválasztás során. Ennek elősegítését megcélozva a másodéves pszichológia hallgatók tartanak foglalkozásokat félévente 3-4 alkalommal önismereti és csoportalakulási játékokkal, segítve ezzel az 5-8. évfolyamos tanulókat a saját erősségeik felismerésében és megerősítésében.

Csáki Ivett és Lajos Andrea a kamara szakmaismereti Kisinas Táboráról is beszámolt, amelyet minden évben az iskola végét követő héten rendeznek meg 2 turnusban. Ide a 12-14 éves pályaválasztás előtt álló korosztályt várják.  „A táborban érdekes és hasznos programokon keresztül olyan élményeket szerezhetnek a gyerekek, melyek nagy segítséget nyújthatnak a pályaválasztással, továbbtanulással kapcsolatos döntésben. A program játékos, kreatív, interaktív foglalkozásokon, tanműhely/üzem és céglátogatásokon, önismereti feladatokon keresztül széles körben mutatja be a szakmák világát” – árulták el a szakemberek.

A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara pályaválasztást célzó tevékenysége mindezekkel még közel sem teljes: többek között nyitott műhely programuk keretében lehetőséget nyújtanak arra is, hogy a diákok többféle szakmában kipróbálhassák magukat. Emellett Az Országos Szakmai Tanulmányi Verseny (OSZTV) és Szakma Kiváló Tanulója Verseny (SZKTV) döntőjére, a Szakma Sztár Fesztiválra is utaztatnak érdeklődőket, közel 500 főt a vármegyéből, ezzel is népszerűsítve a szakmákat.