A rendszerváltás óta a közlekedési eszközeink folyamatos változásokon mentek keresztül. Sokan nem is gondolnák, hogy a ma forgalomban lévő, „réginek” tartott villamosokban csupán az alváz nagyobb elemei azonosak az eredetileg gyártottakkal. Mivel a változtatások nem egyszerre történtek, a többségüket szabad szemmel is nyomon lehetett követni, sőt, jelenleg is többféle állapotú UV (Ganz által a legnagyobb darabszámban gyártott villamostípus) közlekedik a főváros utcáin.
Íme néhány érdekesség a villamosok rajongóinak:
- A kocsiknak eredetileg nem volt zárható vezetőfülkéje, a vezetőállás csak egy korláttal volt elválasztva az utastértől, így a vezető a forgalomba álláshoz szükséges úgynevezett kis- és nagyszabályzót leszerelte és magával vitte, amikor átült az ellenkező végen levő vezetőállásba.
- A még jelenleg is látható paravánfalat a '70-es, '80-as évekbeli nagyjavításokkor építették be, a lábtartó dobogó fűtésével együtt. Majd a ’90-es években kerültek be a zárható vezetőfülkék.
- A kocsik eredetileg visszapillantó tükör nélkül készültek. Az akkori KRESZ szerint erre még nem volt szükség, ugyanis a fel- és leszállás befejezésének ellenőrzése a kalauzok feladata volt.
- Az utastér padlójának borítása eredetileg fából készült, melyet a nyolcvanas években az Ikarus buszokéhoz hasonló gumipadlóra cseréltek, majd a kilencvenes években csillámpadlóra.
- A pályacsengőt az irányjelző tábla mögötti rugós gombra ütve lehetett megszólaltatni. A KRESZ változásai később azonban megkövetelték, hogy folyamatos hangjelzést adó készüléket szereljenek a villamosokra is.
- Elsőként 2015-től állt forgalomba Magyarországon a BKV legújabb, alacsonypadlós, légkondicionált villamosa, a CAF, ami nem csak az utasok, de a vezetők számára is érezhető változást hozott.
A villamosvezető napjainkban többek között a felsorolt újításoknak köszönhetően már kényelmesen végezheti feladatait, melyek a következők:
- a közlekedési szabályok és a biztonsági előírások betartásával a villamosszerelvény vezetése a menetrend betartásával,
- megállóhelyeken az utasok biztonságos fel- és leszállásának biztosítása,
- az utasok informálása a megállóhelyekkel és átszállási lehetőségekkel kapcsolatban,
- végállomásokon a szerelvény ellenőrzése,
- szolgálat befejeztével a jármű átadása.
Ha szívesen részese lennél a jövő történelmének, ne várakozz tovább, próbáld ki magad villamosvezetőként!
Forrás: http://villamosok.hu/