Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben

Akkor és most: Időutazás a magyar villamosokon

Már csak utasként is szemet szúrhat a különbség a 40 évvel ezelőtti villamosok és a legújabb CAF járművek között. Egyszerűbb a felszállás, tágasabbak a terek és modernizált a környezet. A járműpark fejlődésével a járművezetők feladatai is sokat egyszerűsödtek. De tekintsünk vissza az elmúlt évek legfontosabb mérföldköveire és lássuk, mit is csinál pontosan a villamosvezető.

A rendszerváltás óta a közlekedési eszközeink folyamatos változásokon mentek keresztül. Sokan nem is gondolnák, hogy a ma forgalomban lévő, „réginek” tartott villamosokban csupán az alváz nagyobb elemei azonosak az eredetileg gyártottakkal. Mivel a változtatások nem egyszerre történtek, a többségüket szabad szemmel is nyomon lehetett követni, sőt, jelenleg is többféle állapotú UV (Ganz által a legnagyobb darabszámban gyártott villamostípus) közlekedik a főváros utcáin.

Íme néhány érdekesség a villamosok rajongóinak:

  • A kocsiknak eredetileg nem volt zárható vezetőfülkéje, a vezetőállás csak egy korláttal volt elválasztva az utastértől, így a vezető a forgalomba álláshoz szükséges úgynevezett kis- és nagyszabályzót leszerelte és magával vitte, amikor átült az ellenkező végen levő vezetőállásba.
  • A még jelenleg is látható paravánfalat a '70-es, '80-as évekbeli nagyjavításokkor építették be, a lábtartó dobogó fűtésével együtt. Majd a ’90-es években kerültek be a zárható vezetőfülkék.
  • A kocsik eredetileg visszapillantó tükör nélkül készültek. Az akkori KRESZ szerint erre még nem volt szükség, ugyanis a fel- és leszállás befejezésének ellenőrzése a kalauzok feladata volt.
  • Az utastér padlójának borítása eredetileg fából készült, melyet a nyolcvanas években az Ikarus buszokéhoz hasonló gumipadlóra cseréltek, majd a kilencvenes években csillámpadlóra.
  • A pályacsengőt az irányjelző tábla mögötti rugós gombra ütve lehetett megszólaltatni. A KRESZ változásai később azonban megkövetelték, hogy folyamatos hangjelzést adó készüléket szereljenek a villamosokra is.
  • Elsőként 2015-től állt forgalomba Magyarországon a BKV legújabb, alacsonypadlós, légkondicionált villamosa, a CAF, ami nem csak az utasok, de a vezetők számára is érezhető változást hozott.

A villamosvezető napjainkban többek között a felsorolt újításoknak köszönhetően már kényelmesen végezheti feladatait, melyek a következők:

  • a közlekedési szabályok és a biztonsági előírások betartásával a villamosszerelvény vezetése a menetrend betartásával,
  • megállóhelyeken az utasok biztonságos fel- és leszállásának biztosítása,
  • az utasok informálása a megállóhelyekkel és átszállási lehetőségekkel kapcsolatban,
  • végállomásokon a szerelvény ellenőrzése,
  • szolgálat befejeztével a jármű átadása.

 

Ha szívesen részese lennél a jövő történelmének, ne várakozz tovább, próbáld ki magad villamosvezetőként!

Forrás: http://villamosok.hu/