Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben

A reklámok álarca mögött

Mindennapjaink során, ha megnyitunk egy weblapot, többtucat reklámmal találjuk szembe magunkat. Ha az utcán sétálunk vagy a telefonunkat pörgetjük, mindenhol hirdetésekbe ütközünk. De mégis hogyan készülnek ezek az igencsak látványos reklámanyagok? Kik állnak mögötte? Halász József most egy pár perces bepillantást enged a grafikus szakemberek világába, és elmeséli miről is szól valójában ez a szakma.

Manapság a grafikus már nem kizárólag szabadkézzel végzi a munkáját, ugyanakkor a képzések során még mindig kiemelt szerepet kap a szabadkezes alkotás az ismeretek elsajátításában. A tanulmányok befejezését követően az alkotómunka, vagyis a produktum előkészítése döntő részben digitális felületen történik, így ennek megfelelően a képzés szakmai tartalmában a grafikai programokat is hangsúlyozzák.

A grafikus munkája elsősorban tervezésből áll, amit on- és offline módon, azaz weben és nyomdai eszközökkel egyaránt végezhet” – magyarázta Halász József. A produktív tervezéshez mégsem elegendő a kreativitás, hiszen a grafikus csak egy láncszeme a teljes folyamatnak, így nélkülözhetetlen a csapatmunkához való alkalmazkodás is. Mindezek mellett lehetőségek tárháza nyílik meg egy képzett grafikus előtt ügynökségek, stúdiók alkalmazottjaként vagy akár freelancerként. A grafikus a stúdióban tördelési feladatokat is ellát, közreműködik kreatív asszisztensként, nyomdai előkészítő munkatársként, képszerkesztőként vagy akár webdesignerként is” – egészítette ki a szakértő. Gyakran előfordul olyan szituáció is, amikor egy adott vállalkozás nem vesz igénybe stúdiószolgáltatásokat, ehelyett inkább saját grafikussal dolgozik.

Hazánkban jelenleg a grafikus egy igen keresett szakma a munkaerőpiacon. Mindezek ellenére jelentős a konkurencia, ezért az átlagos teljesítmény nem elegendő, a sikeres grafikusi pályához nagyon jónak kell lenni” – tette hozzá Halász József. A szakma napjainkban azért is rendkívül fontos, mert a vállalkozások versenyképességének alapfeltétele a branding és az arculat, mind a szolgáltató, mind pedig a termelő cégeknél kiemelt elemként jelenik meg. Pályakezdőként egyáltalán nem feltétel különböző weboldalak készítése vagy akár a hirdetések kezelése, néha még jobban is értékelik, ha egy grafikus nem próbál mindenhol helytállni, hanem megtalálja azt a területet, amire ő a legrátermettebb.

A grafikus szakma egyik legfontosabb eleme kétségkívül a kreativitás. Egy jó grafikus állandóan reflektál a világ történéseire, nyitott szemmel jár az utcán, továbbá érzi az aktuális trendeket, hiszen a világ folyamatosan változik és ezt a változást a siker érdekében a grafikusnak is le kell követni” – mondta el a szakember. A kreativitás mellett a legfontosabbak a vizuális érzékek, illetve az IT skillek, de ezek mellett egy alap rajztudásra is szükség lehet. Fontos azonban leválasztani a grafikusi munkakört a kapcsolódó munkakörökről, hiszen előfordul, hogy a grafikusok olyan feladatot is kapnak, amely nem a szűkebb értelemben vett szakma része: mint például webprogramozás, pr- és marketing tevékenység, vagy éppen szlogenek megfogalmazása.

A grafikus szakmát elsősorban olyan diákoknak ajánlanánk, akik éreznek magukban elegendő kreativitást, szeretnek alkotni és tervezni, valamint nehezen tűrik a monotonitást, a merev keretek közé szabott irodai munkát.

További információért látogass el a szakmavilag.hu weboldalra!